Tidligere sundbåter
150 år med sundbåter
Etablering av trafikken med sundbåten i 1876 var kanskje av større betydning enn flyplassen som kom nesten 100 år senere: "Sundbåten ble selve livsnerven i byen på de fire øyene, som da opplevde en sterk vekst i nærlingslivet og stor økning i folketallet." – ordfører Dagfinn Ripnes, 2005.


Nordsund
-
Driftsår 1965-2005
-
Lengde 15,6 meter
-
Motor Skiftet to ganger. GM diesel 114 HK
-
Verft Storvik mekaniske verksted
-
Bruttotonn 51,78
-
Fart 7 knop
-
Passasjerer 99
-
Merknader Senere satt i trafikk fra Tønsberg til Bolærne. Kjøpt tilbake av Sundbåtvesenet 16.11.2023 og er nå under oppgradering for å settes i trafikk igjen.

Kvikk
-
Driftsår 1951-1965
-
Passasjerer ukjent
-
Fart 7 knop
-
Verft A/S Stord verksted
-
Lengde 14,1 meter
-
Motor 6 sylinder 4 takts Lister diesel ,ed 62 HK
-
Bruttotonn 24,9
-
Merknader Senere døpt Tug Odin. Gikk som isbryter i Todalen, deretter som dykkerbåt i Bergen og ved oppdrettsanlegg i Nord-Troms.

Framnæs
-
Driftsår 1917-1951
-
Passasjerer ukjent
-
Bruttotonn ukjent
-
Fart 6 knop
-
Verft Moss Verft & Dokk
-
Lengde ukjent
-
Motor Dampmaskin
-
Merknader Bygget i 1908. Gikk først i rute Framnæs-Dronningen-Oscarshall-Bygdøy. Etter tjeneste brukt som lekter i Rørvik i Nord-Trøndelag og endte ved moloen på Nordøyene. Dampmaskinen bevart på Mellemverftet.

Lyn
-
Driftsår 1912-1977
-
Passasjerer 66
-
Bruttotonn 14,8
-
Fart 5 - 6 knop
-
Verft Storvik Mekaniske Verksted
-
Lengde 12,8 meter
-
Motor Dampmaskin til 1949, deretter dieselmotor.
-
Merknader Satt på land i 1985 og rustet bort.

Presto
-
Driftsår 1906-1965
-
Passasjerer 62
-
Bruttotonn 12,1
-
Fart 5 - 6 knop
-
Verft Storvik Mekaniske Verksted
-
Lengde 12,9 meter
-
Motor Dampmaskin til 1947, deretter dieselmotor.
-
Merknader Gikk senere som isbryter og tømmersleper i Todalen, deretter som lystbåt på Elben i Tyskland.

Fram
-
Driftsår 1878-1958
-
Passasjerer 45
-
Bruttotonn 15,38
-
Fart 5 - 6 knop
-
Verft Trondheims Mekaniske Verksted
-
Lengde 11,7 meter
-
Motor Dampmaskin, bensinmotor fra ca 1916, dieselmotor 30/50 HK Hanomag fra 1948.
-
Merknader Senket av tyske bomber i 1940, reparert ved Sterkoder. Det ble da vurdert å sette inn elektrisk motor. Brukt som arbeidsbåt av havnevesenet etter endt sundbåttjeneste.

Rap (Nøa)
-
Driftsår 1877-1950
-
Passasjerer ukjent
-
Bruttotonn ukjent
-
Fart 5 - 6 knop
-
Verft Kristiansunds Mekaniske Verksted
-
Lengde 12,2 meter
-
Motor Dampmaskin
-
Merknader Kalt "Nøa" på folkemunne fordi den ofte ble brukt i nødstilfelle. Solgt til Det Norske Misjonsselskap for bruk på Kongo-elva, men endte som dykkerbåt på Averøy.

Kvik
-
Driftsår 1876-1938
-
Passasjerer 30
-
Bruttotonn ukjent
-
Fart 5 - 6 knop
-
Verft Kristiansunds Mekaniske Verksted
-
Lengde 12,3 meter
-
Motor Dampmaskin
-
Merknader Kondemnert i 1938.
De fleste opplysningene på denne siden er hentet fra Svein Erik og Tor Olsen (2005) Sundbåten. Folk over havna - fra fergemenn til Angvik HOLM Kristiansund