Tidligere sundbåter

150 år med sundbåter

Etablering av trafikken med sundbåten i 1876 var kanskje av større betydning enn flyplassen som kom nesten 100 år senere: "Sundbåten ble selve livsnerven i byen på de fire øyene, som da opplevde en sterk vekst i nærlingslivet og stor økning i folketallet." – ordfører Dagfinn Ripnes, 2005.

Nordsund

Nordsund

  • Driftsår 1965-2005

  • Lengde 15,6 meter

  • Motor Skiftet to ganger. GM diesel 114 HK

  • Verft Storvik mekaniske verksted

  • Bruttotonn 51,78

  • Fart 7 knop

  • Passasjerer 99

  • Merknader Senere satt i trafikk fra Tønsberg til Bolærne. Kjøpt tilbake av Sundbåtvesenet 16.11.2023 og er nå under oppgradering for å settes i trafikk igjen.

Kvikk

Kvikk

  • Driftsår 1951-1965

  • Passasjerer ukjent

  • Fart 7 knop

  • Verft A/S Stord verksted

  • Lengde 14,1 meter

  • Motor 6 sylinder 4 takts Lister diesel ,ed 62 HK

  • Bruttotonn 24,9

  • Merknader Senere døpt Tug Odin. Gikk som isbryter i Todalen, deretter som dykkerbåt i Bergen og ved oppdrettsanlegg i Nord-Troms.

Framnæs

Framnæs

  • Driftsår 1917-1951

  • Passasjerer ukjent

  • Bruttotonn ukjent

  • Fart 6 knop

  • Verft Moss Verft & Dokk

  • Lengde ukjent

  • Motor Dampmaskin

  • Merknader Bygget i 1908. Gikk først i rute Framnæs-Dronningen-Oscarshall-Bygdøy. Etter tjeneste brukt som lekter i Rørvik i Nord-Trøndelag og endte ved moloen på Nordøyene. Dampmaskinen bevart på Mellemverftet.

Lyn

Lyn

  • Driftsår 1912-1977

  • Passasjerer 66

  • Bruttotonn 14,8

  • Fart 5 - 6 knop

  • Verft Storvik Mekaniske Verksted

  • Lengde 12,8 meter

  • Motor Dampmaskin til 1949, deretter dieselmotor.

  • Merknader Satt på land i 1985 og rustet bort.

Presto med Fram i bakgrunnen til høyre

Presto

  • Driftsår 1906-1965

  • Passasjerer 62

  • Bruttotonn 12,1

  • Fart 5 - 6 knop

  • Verft Storvik Mekaniske Verksted

  • Lengde 12,9 meter

  • Motor Dampmaskin til 1947, deretter dieselmotor.

  • Merknader Gikk senere som isbryter og tømmersleper i Todalen, deretter som lystbåt på Elben i Tyskland.

Framnæs

Fram

  • Driftsår 1878-1958

  • Passasjerer 45

  • Bruttotonn 15,38

  • Fart 5 - 6 knop

  • Verft Trondheims Mekaniske Verksted

  • Lengde 11,7 meter

  • Motor Dampmaskin, bensinmotor fra ca 1916, dieselmotor 30/50 HK Hanomag fra 1948.

  • Merknader Senket av tyske bomber i 1940, reparert ved Sterkoder. Det ble da vurdert å sette inn elektrisk motor. Brukt som arbeidsbåt av havnevesenet etter endt sundbåttjeneste.

Rap

Rap (Nøa)

  • Driftsår 1877-1950

  • Passasjerer ukjent

  • Bruttotonn ukjent

  • Fart 5 - 6 knop

  • Verft Kristiansunds Mekaniske Verksted

  • Lengde 12,2 meter

  • Motor Dampmaskin

  • Merknader Kalt "Nøa" på folkemunne fordi den ofte ble brukt i nødstilfelle. Solgt til Det Norske Misjonsselskap for bruk på Kongo-elva, men endte som dykkerbåt på Averøy.

Kvik

Kvik

  • Driftsår 1876-1938

  • Passasjerer 30

  • Bruttotonn ukjent

  • Fart 5 - 6 knop

  • Verft Kristiansunds Mekaniske Verksted

  • Lengde 12,3 meter

  • Motor Dampmaskin

  • Merknader Kondemnert i 1938.

De fleste opplysningene på denne siden er hentet fra Svein Erik og Tor Olsen (2005) Sundbåten. Folk over havna - fra fergemenn til Angvik HOLM Kristiansund

Dagens sundbåter

I dag er både nye og gamle sundbåter i drift.

Se dagens sundbåter