Etablering av trafikken med sundbåten i 1876 var kanskje av større betydning enn flyplassen som kom nesten 100 år senere: "Sundbåten ble selve livsnerven i byen på de fire øyene, som da opplevde en sterk vekst i nærlingslivet og stor økning i folketallet." – ordfører Dagfinn Ripnes, 2005.
Driftsår 1917-1951
Passasjerer ukjent
Bruttotonn ukjent
Fart 6 knop
Verft Moss Verft & Dokk
Lengde ukjent
Motor Dampmaskin
Merknader Bygget i 1908. Gikk først i rute Framnæs-Dronningen-Oscarshall-Bygdøy. Etter tjeneste brukt som lekter i Rørvik i Nord-Trøndelag og endte ved moloen på Nordøyene. Dampmaskinen bevart på Mellemverftet.
Driftsår 1878-1958
Passasjerer 45
Bruttotonn 15,38
Fart 5 - 6 knop
Verft Trondheims Mekaniske Verksted
Lengde 11,7 meter
Motor Dampmaskin, bensinmotor fra ca 1916, dieselmotor 30/50 HK Hanomag fra 1948.
Merknader Senket av tyske bomber i 1940, reparert ved Sterkoder. Det ble da vurdert å sette inn elektrisk motor. Brukt som arbeidsbåt av havnevesenet etter endt sundbåttjeneste.
Driftsår 1877-1950
Passasjerer ukjent
Bruttotonn ukjent
Fart 5 - 6 knop
Verft Kristiansunds Mekaniske Verksted
Lengde 12,2 meter
Motor Dampmaskin
Merknader Kalt "Nøa" på folkemunne fordi den ofte ble brukt i nødstilfelle. Solgt til Det Norske Misjonsselskap for bruk på Kongo-elva, men endte som dykkerbåt på Averøy.
Driftsår 1876-1938
Passasjerer 30
Bruttotonn ukjent
Fart 5 - 6 knop
Verft Kristiansunds Mekaniske Verksted
Lengde 12,3 meter
Motor Dampmaskin
Merknader Kondemnert i 1938.
De fleste opplysningene på denne siden er hentet fra Svein Erik og Tor Olsen (2005) Sundbåten. Folk over havna - fra fergemenn til Angvik HOLM Kristiansund